onsdag 3 mars 2010

Matkassar för hemleverans allt vanligare


Det blir allt vanligare att man använder sig av en tjänst där man får hem matkassar direkt hem till dörren. Gemensamt för de flesta matkassar är ett ekologiskt och hälsosamt fokus. Det jag tycker branschen lyckats väldigt bra med är att hålla nere priset på matkassarna. Det är inte speciellt mycket dyrare att handla mat via de olika matkasseföretaget än att gå och handla själv. Fördelen man får som konsument när man använder sig av tjänsten är också att man slipper planera veckans middagar, fundera på vad som är nyttigt, vilka fiskar man ska undvika och inte minst sparar man tid på att inte behöva gå och handla och kånka hem all mat.

Som dietist på ett av matkasseföretagen håller jag koll på allt ovan och ser till att våra kunder äter bra mat. Eftersom det är jag som planerar matkassarna är det för mig viktigt att jag har koll på min omvärld. Vad gör andra bra? Vad kan vi ta efter? Vad gör vi bäst? Håller just nu på att testar våra konkurrenters matkassar. Många av dem är bra så jag måste erkänna att vi på sistone fått konkurrens. Kul att så många har ett ekologiskt fokus! Bra för miljön om inte annat!

Tyvärr (eller bra för oss kanske) är det bara vi som har en matkasse anpassat för barnfamiljer. Dessutom är vi ensamma om våra olika tillval såsom låglaktos, fullkorn och low-fat. Vi glömmer heller inte bort vissa hushåll, exempelvis singelhushållen som utgör en stor del av Sveriges hushåll, då vi har matkassar för 2 personer (blir en matlåda till lunch för singelhushåll).

Vi fortsätter vår konkurrentanalys i syfte att hela tiden förbättra våra matkassar. Vår målsättning är att alltid vara den bästa aktören på marknaden för såväl singlar, småbarnsfamiljer eller gourmeter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar